Trebuie sa dormim 8 ore pe noapte?

Ni se spune ca trebuie sa dormim cel putin 8 ore pe noapte ca sa ne pastram sanatatea si puterea de munca.
Exista suport stiintific pentru aceasta cifra sau este doar un alt mit demontat?

Trimite o intrebare sau un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Transcript

Bine ati venit la Doctor MIT! Sunt doctor Bogdan Ivanescu si mi-am propus sa caut adevarul din spatele miturilor precum ca iti pierzi parul daca ti-l vopsesti prea des sau ca nu poti bea alcool cand iei antibiotice. Astazi vom vedea daca este adevarat ca este important sa dormim cel putin 8 ore pe noapte.

8 ore de somn pe noapte

Din cate stim, unii oameni sunt multumiti cu 6 ore pe noapte pe cand, pentru altii, 8 ore nu par a fi suficiente. Oricum, in medie, in mod natural dormim: 1. 25% 2. 33% 3. 40% sau 4. 50% din durata unei zile? Statistic oamenii dorm o treime din timp astfel incat o persoana, la 90 de ani, a dormit 30 de ani din viata :-) Asta, ca sa vedem, cat timp acordam acestui obicei, despre care marele inventator Thomas Edison spunea, la inceputul secolului 20: „Somnul este o pierdere de timp criminala si o mostenire din epoca de piatra!” Deci cine are dreptate: statistica sau geniile?

Importanta somnului

Pai, inainte de toate, sa vedem ce este somnul. Somnul este o stare de: 1. constienta alterata 2. inhibitie senzoriala 3. inhibitie musculara 4. toate (acestea) Toate acestea caracterizeaza somnul. Care este insa, pentru noi, cea mai importanta caracteristica a somnului? Este: 1. reversibil sau 2. ireversibil Faptul ca ne trezim dimineata se datoreaza faptului ca, spre deosebire de deces, somnul este reversibil. Deci, putem spune ca, din aceasta perspectiva, somnul este o stare fiziologica. Dar de ce apare somnul? Raspunsul la aceasta intrebare s-ar putea ne aduca mai aproape de motivul pentru care le spunem copiilor nostri ca trebuie sa se duca devreme la culcare sau ca ar trebui sa doarma cel putin 8 ore pe noapte. Astfel somnul faciliteaza: 1. cresterea 2. memoria 3. vindecarea 4. toate

Beneficiile somnului pentru organism

Spuneti-le copiilor ca este bine sa doarma pentru ca: - somnul ii ajuta sa creasca, - le dezvolta memoria si inteligenta - si, in plus, ajuta la vindecarea ranilor. Daca privam de somn un copil, acesta este probabil sa nu creasca pana la inaltimea definita genetic si s-ar putea sa aiba probleme de dezvoltare cerebrala. Se considera ca in partea somnului in care apar miscarile rapide ale ochilor (REM cum le denumim in medicina) se dezvolta sinapsele – in afara studiilor cerebrale s-a observat ca, cu cat este nascut mai prematur un copil cu atat mai mult, ocupa din noapte, partea de somn cu miscari rapide ale ochilor. Am vazut de ce este important sa dormim. Haideti sa vedem ce ne provoaca somnul. Astfel somnul este reglat de: 1. ceasul circadian 2. vointa proprie 3. ambele 4. nici una (dintre variante) Oricat de ciudat ar parea raspunsul corect este al treilea. In afara ceasului circadian, adica cel din interiorul nostru, somnul este influentat de obiceiurile noastre, cum ar fi, munca in schimbul 3 :-) Iar in ceea ce priveste ceasul sau ritmul circadian acesta este reglat in principal de catre: 1. adrenalina 2. nor-adrenalina 3. melatonina 4. toate Melatonina, despre care am mai vorbit la Doctor MIT, este hormonul care care declanseaza starea de somn alaturi de: 1. scaderea peristaltismului intestinal 2. scaderea tensiunii arteriale 3. scaderea temperaturii corpului 4. toate (acestea) Melatonina induce toate aceste reactii astfel incat sa ne indreptam spre pat pregatiti de somn. In relatie cu melatonina, si cu inca un parametru important, putem spune ca somnul a fost de calitate daca aceste doua elemente se intalnesc intre mijlocul somnului si trezire. Care credeti ca este acest al doilea indicator despre care am vorbit? 1. tensiunea arteriala 2. temperatura centrala a corpului 3. tonusul muscular 4. rata respiratorie Este o intrebare grea, asa ca, nu va mustrati daca nu ati nimerit raspunsul. Al doilea indicator important este temperatura centrala a corpului. Astfel, pentru un somn de calitate, noapte temperatura centrala a corpului, trebuie sa isi atinga: 1. maximumul sau 2. minimumul Pentru a spune ca somnul a fost corect si eficient intre mijlocul somnului si trezire trebuie sa se fi intalnit concentratia maxima de melatonina si temperatura centrala a organismului la minimumul ei. In mod ideal asa ar trebui sa arate somnul nostru.

Fazele somnului si functiile lor

La ora 9 seara incepe secretia de melatonina, la 10 jumate peristaltismul intestinal e la minimum, la ora 2 noaptea ne aflam in cel mai profund somn, pana la ora 4 si jumatate se atinge concentratia maxima de melatonina si cea mai scazuta temperatura centrala a organismului, pe la ora 7 dimineata tensiunea arteriala creste brusc, de unde si cele mai frecvente infarcturi de miocard ce apar in jurul acestei ore, pe la 7 si jumatate se opreste secretia de melatonina, o ora mai tarziu intestinele isi reiau vioi miscarea, la ora 9 avem cea mai mare secretie de testosteron, o ora mai tarziu suntem cel mai alerti, la 2 jumate avem cea mai buna coordonare si cel mai bun timp de reactie, la ora 5 dupa-masa avem cea mai mare forta si eficienta cardio-vasculara, pe la 6 si jumatate avem cea mai mare tensiune si temperatura corporala, dupa care, in jurul orei 9 seara incepe secretia de melatonina si ciclul se reia :-) Acest model, pe care l-am prezentat, este valabil pentru o persoana adulta. Diferenta fata de un copil sau fata de o persoana in varsta este data de faptul ca, in ani, secretia de melatonina: 1. creste 2. scade Pe masura ce avansam in varsta secretia de melatonina scade. Aceasta ne aduce la cele 8 ore obligatorii de dormit pe noapte. Daca avem in vedere ca un nou-nascut doarme, in mod natural, intre 12 si 18 ore pe zi, un scolar intre 10 si 11 iar un adult intre 7 si 9 ore pe zi, putem spune ca regula celor 8 ore pe zi este corecta daca adaugam, in cazul copiilor, somnul de dupa-masa :-) Crezi ca stii un adevar medical interesant? Atunci scrie-ne despre el pe pagina de facebook a emisiunii sau acceseaza doctormit.ro. “INTREABA SI CERCETEAZA!” si nu pierde Doctor MIT! https://youtu.be/GYClFF4ktFg
O emisiune oferita de Stem SURE - Banca Engleză de Celule Stem.