Este adevarat ca daca renunti la fumat exista riscul real sa te ingrasi?

Auzim mult prea des ca „m-am lasat de fumat si m-am ingrasat!”.

Cat de adevarata este aceasta afirmatie? Este doar o scuza sau un trist adevar?

Trimite o intrebare sau un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Transcript

Bine ati venit la Dr. MIT! Sunt doctor Bogdan Ivanescu si sunt pasionat de aflarea adevarului din spatele miturilor pe care am fost invatati sa le credem: un mar pe zi tine medicul departe sau renuntarea la fumat duce la ingrasare? Din pacate credinta ca te ingrasi daca nu mai fumezi ii opreste pe multi dintre noi sa se lase de fumat sau si mai trist ii determina sa se reapuce de fumat pentru a slabi. Dar la ce ne referim cand vorbim despre renuntarea la fumat? De fapt la ce renuntam?

Renuntarea la fumat

Ca sa raspundem la aceasta ar trebui sa vedem care sunt principalele componente ale unei tigari, in afara de tutun, hartie si fitil: 1. Gudron 2. Nicotina 3. Monoxid de carbon 4. toate Printre cei 4,000 de compusi chimici ai unei tigari la loc de frunte stau toate cele 3 elemente. Care produs dintre cele amintite anterior are actiune asupra sistemului nervos central? 1. Gudron 2. Nicotina 3. Monoxid de carbon 4. toate Raspunsul corect este nicotina.

Ce efecte are nicotina asupra organismului?

Dar sa vedem in ce mod actioneaza ea si ce impact pot avea mecanismele pe care le acceseaza asupra taliei noastre? ☺ Astfel nicotina: 1. inhiba eliberarea de dopamina 2. activeaza centrul foamei 3. activeaza descarcarea de insulina 4. nici una Din pacate raspunsul corect este al patrulea deoarece nicotina incurajeaza descarcarea dopaminei, unul dintre hormonii placerii – deci DA chiar exista placerea fumatului – inhiba centrul foamei deci fumatorii au senzatia de satietate pe parcursul unei zile mai mult timp decat nefumatorii si in plus, nicotina inhiba descarcarea de insulina. Dar in ce fel este relevanta aceasta ultima informatie? Pai sa vedem ce roluri are insulina: 1. atrage glucoza din sange in tesuturi 2. creste ritmul cardiac 3. ambele 4. nici una Insulina determina absorbtia glucozei din sange de catre celule. Astfel, cand mecanismele hormonale functioneaza corect, odata ce glucoza a fost introdusa in tesuturi organismul se sesizeaza ca mai are putina glucoza in sange si ca ar fi momentul oportun sa te opresti si sa iei o masa. Dar daca fumezi si nicotina inhiba activitatea insulinei organismul va vedea ca in sange ai tot timpul un nivel suficient de glucoza si va crede ca tocmai ai mancat ☺ deci ti se va face foame mai tarziu. Am aflat deja cateva lucruri care ne ar putea face sa banuim ca mitul conform caruia lasatul de fumat ingrasa ar fi adevarat - dar sa fim profesionisti si sa nu tragem concluzii care s ar putea dovedi pripite ☺ si, deci, sa investigam mai departe. De aceea iata alte cateva lucruri pe ar trebui sa le stim: - nicotina creste ritmul cardiac si duce la arderea a circa 200 de calorii in plus pe zi - pe langa dopamina nicotina descarca si alti hormoni ai fericirii - in fumat este implicat si reflexul mana-gura care presupune un gest compulsiv de a mima actul fumatului

Ce ne face dependent de nicotina?

Pare ca ne putem orienta catre nicotina ca fiind adevaratul dusman al celor care isi doresc sa renunte la fumat. Atunci haideti sa afla cateva detalii suplimentares despre aceasta. Nicotina este un lichid incolor, derivat din tutun, ce creeaza dependenta si care fiind otravitor este folosit, in afara fumatului, ca insecticid. Mergand mai departe sa vedem ce determina nevoia de a trage din tigara? Aici avem un raspuns simplu: 1. pastrarea nivelului de nicotina din sange 2. cafeaua de dimineata 3. ambele 4. nici una Desi am crede ca ambele, raspunsul corect este cel regasit la punctul 1. Placerea fumatului este legata de fapt de eliberarea de nicotina in fluxul sanguin pentru a aduce nivelul de nicotina din sange la valoarea la care se afla cand am tras ultima oara din tigara respectiv acum cateva zeci de secunde sau minute. Aici depinde nivelul de dependenta al fiecaruia. Si iata ca tabloul pare sa se contureze: Daca renuntam la fumat adica la nicotina centrul foamei nu va mai fi inhibat “artificial” si deci ni se va face foame mai repede decat atunci cand fumam. Totodata nemaiincurajand descarcarea de hormoni ai placerii, precum dopamina, va apare nevoia de descarcare a unor asemenea hormoni. Iar doua activitati, la indemana, care fac exact aceasta, poate una mai la indemana decat cealalta, sunt mancatul si exercitiul fizic. Aici fiecare alege. In plus daca insulina isi va face treaba asa cum stie ea, glucoza ta din sange va pleca in tesuturi ceea ce va determina creierul sa dea comanda de mic-dejun, pranz, cina sau gustare intre mese, depinde ce preferi. La aceasta se adauga faptul ca vei “castiga” si cele 200 de calorii pe zi pe care, atunci cand fumai, le ardeai, ca sa nu mai pun la socoteala si gestul mana-gura care va probabil ca va continua sa existe doar ca va inlocui tigara cu un chips sau sandwich ☺ Si astfel iata ca, din nefericire, mitul, conform caruia renuntarea la fumat ingrasa, este adevarat! Ce este insa mai important este ca, acum cand stim tot ceea ce ar trebui sa stim, avem puterea de a lua o decizie: gestul mana-gura sa dispara iar descarcarea de hormoni ai placerii sa o facem din exercitiul fizic si nu din mancat. Aceasta emisiune a fost oferita de catre Stem SURE - Banca Daneza de Celule Stem. https://youtu.be/2Sx9gUSV6q4
O emisiune oferita de Stem SURE - Banca Engleză de Celule Stem.